Учебник английского языка для և класса, автор – Ваулина, представляет собой увлекательный и структурированный подход к обучению школьников. В нем удачно сочетаются теоретический материал, упражнения для практики и интересные задания, способствующие развитию всех языковых навыков. Это пособие подходит как для самостоятельного изучения, так и для работы на уроках.
- Ясная структура уроков – каждый раздел учебника состоит из нескольких блоков: объяснение темы, примеры, диалоги, практические задания. Это помогает ученикам системно подходить к изучению материала.
- Разнообразие упражнений – учебник включает не только традиционные грамматические и лексические упражнения, но и задания на развитие аудирования и говорения. Такие задания делают обучение более живым и динамичным.
- Интерактивные подходы – Ваулина использует интересные и креативные способы подачи материала, такие как тематические диалоги, игровые ситуации, и разнообразные карточки для развития навыков общения.
- Подготовка к экзаменам – в учебнике есть упражнения, которые подготавливают учащихся к стандартным тестам и экзаменам, таким как тесты на понимание прочитанного или на грамматику.
- Интеграция культуры – в тексте учебника часто упоминаются культурные и исторические особенности англоязычных стран, что помогает ученикам не только учить язык, но и расширять кругозор.
- Цветные иллюстрации и визуальные элементы – книги Ваулиной известны ярким оформлением, и этот учебник не стал исключением. Картинки и схемы делают восприятие материала более интересным и облегчают запоминание новых слов и правил.
- Дополнительные материалы – в комплекте к учебнику есть рабочая тетрадь, которая позволяет закрепить пройденный материал через практические задания. Это помогает школьникам углубленно проработать каждый раздел.
Учебник Ваулиной для և класса — это надежный помощник в изучении английского языка, который сочетает в себе теоретические основы и практическую часть.
ГДЗ по Английскому Языку 10 Класс Модуль 8c Номер 2 Ваулина — Подробные Ответы
Прочитайте примеры. Как образуются специальные вопросы/прямые вопросы? Как изменяются времена?
Могу ли я одолжить твой ноутбук?
Она спросила может ли она одолжить мой ноутбук.
Когда ты получила свой новый мобильный телефон?
Он спросил меня когда я получила мой новый мобильный телефон.
Direct speech: «Where are you going?»
Reported speech: She asked where I was going.
When reporting yes/no questions, we use ask followed by if or whether.
For example:
Direct speech: «Is she coming to the party?»
Reported speech: He asked if she was coming to the party.
Or: He asked whether she was coming to the party.
The tenses change in the same way as for reported statements. For example, present simple becomes past simple, present continuous becomes past continuous, etc.
Additionally, when converting direct questions into reported speech, we use the affirmative form of the verb, not the interrogative form.
For example:
Direct speech: «Do you like this book?»
Reported speech: He asked if I liked this book.
In summary:
For wh-questions, use ask + question word (what, where, why, etc.).
For yes/no questions, use ask + if or whether.
Change the tense as with reported statements.
Use the affirmative form of the verb.
Reporting Wh-Questions (Special Questions)
Wh-questions begin with words like who, what, where, when, why, how, etc. When we report these questions, we use ask followed by the same question word (e.g., what, where, why, etc.).
Example:
Direct speech: «Where is she going?»
Reported speech: She asked where she was going.
Notice that when reporting, we change the tense of the verb:
The present simple (is) changes to past simple (was).
We also observe that «where» is kept in the reported speech because it’s the same question word.
Reporting Yes/No Questions (General Questions)
For yes/no questions, where the answer is typically either «yes» or «no,» we use ask followed by if or whether to introduce the reported question.
Example:
Direct speech: «Are you coming to the party?»
Reported speech: He asked if I was coming to the party.
Or: He asked whether I was coming to the party.
In both cases, we change the tense of the verb in the same way:
The present simple (are) changes to past simple (was).
You can use whether instead of if, although if is more common in casual speech. Whether can be more formal or is used in certain situations, like when there are more than two choices.
The Change in Tenses
Just like in reported statements, the tenses in reported questions change as follows:
Present simple -> past simple
Present continuous -> past continuous
Present perfect -> past perfect
Past simple -> past simple or past perfect
Past continuous -> past continuous or past perfect continuous
Future (will) -> conditional (would)
For example:
Direct speech: «I am reading a book.»
Reported speech: She asked what I was reading.
Direct speech: «I will go to the store.»
Reported speech: He asked if I would go to the store.
Using the Affirmative Form
When we report a question, we do not use the question form (interrogative form) of the verb in reported speech. Instead, we use the affirmative form of the verb.
Example:
Direct speech: «Do you like pizza?»
Reported speech: She asked if I liked pizza.
The auxiliary verb “do” is removed, and the verb «like» is changed to the past simple form «liked.»
Summary of Rules for Reporting Questions
Wh-questions: Use ask + question word (who, what, where, why, etc.).
Example: He asked where I was going.
Yes/No questions: Use ask + if or whether.
Example: She asked if I wanted to go to the park.
Tense changes: The verb tense changes as with reported statements. For example:
Present simple -> past simple
Present continuous -> past continuous
Present perfect -> past perfect
Future -> conditional (would)
Use the affirmative form of the verb: Do not use the interrogative form when reporting a question.